FFK inngår samarbeidsavtale med Kvik Halden

FFK og Kvik Halden er enige om en samarbeidsavtale som regulerer hospitering, spillerutvikling, kompetanseheving, og overgang og videresalg av unge spillere fra Halden

Samarbeid begge veier

Utviklingsansvarlig i FFK, Magnus Pettersen og sportssjef for Ungdomsavdelingen til Kvik Halden, Rune Grimstad, har gjennom våren utarbeidet en samarbeidsavtale som regulerer nettopp hvordan en slik hospitering og spillerutvikling mellom klubbene skal se ut. FFK tilbyr trening og kamparena på et høyere nivå samt at de deler tanker, planverk og trenerressurser med Kvik Halden sin Ungdomsavdeling, etter ønske og behov.

"FFK og Kvik Halden ønsker et godt samarbeid når det kommer til spillerutvikling. Kvik Halden har over flere år fått frem unge talenter som hevder seg på både sone, kretslag og til og med a-landslag, og det er naturlig at slike spillere ønsker å utvikle seg videre og på et høyere nivå enn det Kvik Halden kan tilby selv pr. i dag.

FFK er en profesjonell klubb som har spillerutvikling i fokus, et godt opplegg og med mange kompetente trenere. Det er viktig for begge klubbene med god dialog og samarbeid slik at spilleren står i fokus når man jobber med spillerutvikling. Samtidig er det viktig at klubbene bestemmer og setter premissene slik at en ung spiller ikke blir overbelastet i hverdagen med for mange arenaer og økter pr. uke. Selvsagt i god dialog med de unge spillere selv og foresatte. Forteller Rune Grimstad.

Best mulig utvikling

Magnus Pettersen forteller at intensjonen i samarbeidet er å legge best mulig til rette for utvikling av unge spillere fra Halden.

Det er viktig for Kvik Halden med et godt samarbeid da disse talentene også er bærebjelker i egen klubb og intensjonen til FFK er ikke å hente spillerne på permanente overganger for tidlig, så lenge spillerne har en god hverdag i egen klubb i tillegg en lengre kjørevei fra Halden og omegn hensyntas. FFK tilbyr et spisset tiltak som gir spillene fra Halden gode referanser og og et ekstra tilbud i hverdagen som på sikt vil utvikle de spillerne som ønsker å ta steget videre og helt opp til eliteserien." Forteller Magnus Pettersen.

Begge klubbene ser viktigheten av gode avtaler, struktur og god dialog som igjen gjør samarbeidet lettere samt at det setter spilleren i fokus. Det er nettopp derfor denne avtalen er utarbeidet og begge klubbene er fornøyde med resultatet.