Flyttes opp i A-stallen: Tar stadig steg i utviklingen sin

16 år unge Jesper Johnsson Solberg blir en permanent del av A-stallen til FFK.

Annonse:

A-troppens nyeste tilskudd er 16-åringen Jesper Solberg, som nylig fikk beskjeden om at han flyttes opp og blir en fast del av FFKs A-lagstropp.

- Jeg ble veldig glad da jeg fikk beskjeden. Jeg har jo hospitert en del med laget, og vet hvordan det er, men det er jo noe annet når du blir flyttet fast opp, sier Kråkerøy-gutten.

- Handler om å lære

Jesper kom til FFK vinteren 2020, og har gått gradene gjennom utviklingsavdelingen i klubben. I 2023 og hittil i år har unggutten, som kan bekle begge backene, spilt fast for FFK 2 i 3. divisjon.

- Jeg håper å få vært med i kamptroppene for A-laget fremover, og kanskje på sikt få noen minutter. Men i all hovedsak handler det om å utvikle seg, ta nivået og lære, forteller backen som har vært med i tre kamptropper så langt i år. Søndag var hans første kamptropp på hjemmebane.

- Jeg har vært med til både Tromsø og Rosenborg borte, men mot Viking var første hjemmekamp jeg var med i troppen. Det var kult det.

Tosifret antall landskamper

Backen har også opparbeidet seg god erfaring på yngre landslag, der han totalt har 14 landskamper fordelt på G15 og G16-landslagene.

- Jeg har vært fast i landslagstroppene i det kullet, så det er jo veldig kult. Ikke mye er morsommere enn å spille landskamper, og snart skal vi spille EM-kvalifisering også, noe vi gleder oss til, sier A-troppens nyeste tilskudd.

Jesper er sammen med sin bror, Elias, faste inventarer på landslaget i sitt kull.

Med flagget på brystet er han fast inventar i uttakene, sammen med tvillingbror Elias som i sommer ble flyttet opp i A-lagsstallen. Nå har altså begge tvillingene blitt permanente medlemmer av FFKs A-lagstropp.

- Det er vel ikke så mange som har to tvillinger i troppen, så er det veldig digg at jeg har kommet opp så slipper han å være så høy og mørk. Jeg har fått høre det, så det er deilig at han må jekke seg ned litt, smiler Jesper lurt.

- Tar stadig steg

FFKs sportssjef Joacim Heier snakker varmt om unge Solberg, og skryter av utviklingen backen har vist den siste tiden.

- Jesper har allerede prestert godt på seniornivå i 3. divisjon over to sesonger, og begynte å hospitere med a-laget i vinter. Han tar stadig steg i utviklingen sin, og det er helt naturlig at det neste steget er en permanent plass i a-troppen, forteller sportssjef Joacim Heier.

(Foto: NTB)

Til tross for god utvikling og fine forutsetninger understreker Heier at det er mye arbeid som må gjøres de kommende årene for å ta ytterligere steg.

- Jesper har alle forutsetninger for å bli en virkelig god back, men han er fortsatt ung og det er mye hardt og målrettet som skal gjøres de kommende årene. Vi gleder oss til fortsettelsen sammen med Jesper.

Kontinuerlig utvikling av Utviklingsavdelingen

Med begge Solberg-brødrene i A-stallen, i tillegg til ungguttene Imre Bech Hermansen (18 år) og Torjus Engebakken (17 år) er det nå fire tenåringer i A-stallen. I tillegg er det flere unge lovende spillere i Utviklingsavdelingen – en avdeling som har som ambisjon å etablere FFK som regionens flaggskip for spillerutvikling.

- Vi har investert mye, og skal investere mer. Det er bygd et solid trenerapparat i Utviklingsavdelingen og vi skal fortsette å bygge. Spillerutvikling tar tid, men alt som er, og vil bli, investert i Utviklingsavdelingen, kommer til å resultere i mange lokale spillere i toppfotballen i årene foran oss, forteller Heier.