Oscar drar videre: - Vemodig og rart

Den lokale midtstopperen, Oscar Jansson, takker for seg i FFK og er klar for nye utfordringer i hovedstaden. (Foto: Qwerty AS)

Annonse:

- Helt fra jeg var liten har jeg gått på kamper på Stadion, så det har hele veien vært en drøm for meg å gå gradene i klubben og til slutt bli en A-lagsspiller, forteller 21-åringen fra Torp.

Gått gradene

Torpingen, som fra barndommen sto og heiet på FFK fra tribunen, gikk fra moderklubben Torp til FFK vinteren 2017. Siden har han gått gradene gjennom bylag og utviklingsavdelingen før han i 2020 signerte sin første A-lagskontrakt med klubben.

- I 2020 fikk jeg muligheten til å trene litt med A-laget, og gikk «all in» der, noe som har vært en av mye styrker. Jeg har alltid gått «all inn» og vært en rå forsvarsspiller. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte roe ned litt, fordi jeg var litt for hard i taklingene, forteller han.

GD4A8667.jpg
Oscar Jansson i aksjon mot Eik Tønsberg i NM tidligere i år. (Foto: Harry Johansson)

To opprykk

Mens resten av Norge gikk i «lockdown» grunnet pandemien, fikk Oscar oppfylt en av sine drømmer. Han ble tilbudt sin første A-lagskontrakt med FFK.

- Det ble en stor dag for min del, og jeg fikk en god boost den perioden, i det som egentlig var en mørk periode for mange i coronatiden.

Jansson.jpg
Oscar Jansson blir gratulert av daværende hovedtrener, Per-Mathias Høgmo, etter å ha signert sin første A-lagskontrakt med FFK i 2020.

Senere samme år debuterte midtstopperen for A-laget i en alder av kun 17 år. Totalt har det blitt 45 offisielle kamper for vårt A-lag. På veien har han tatt del i to opprykk, til både OBOS-ligaen i 2020 og fjorårets opprykk til Eliteserien.

De siste to årene har det blitt stadig mindre spilletid, men Jansson føler han har lært mye av tiden i regimet til Mikkjal Thomassen & co.

- Det å få være med på reisen siden 2020 har vært en eneste stor opptur. Jeg har alltid måtte fighte for spilletid, og har vokst av det. Det nye regimet som kom inn i fjor føler jeg også jeg har lært meg ekstremt mye, både om meg selv og som spiller, sier Jansson og fortsetter:

- Det er mye jeg kan ta med meg fra tiden i FFK videre i karrieren, og ta med meg til en ny gruppe.

NTB_pwhsJWU3fAo.jpg
Oscar Jansson (t.h.) sammen med Jonathan Fischer og Philip Aukland etter 4-1-seieren borte mot KFUM i år. (Foto: NTB)

Flytter til hovedstaden

Nå flytter Torpingen til Oslo, der masterstudier og spill i PostNord-ligaen for Strømmen venter.

- Nå har jeg lyst til å gripe sjansen og være en sentral og viktig spiller i et lag. Samtidig som det føles vemodig og rart å dra herfra, føles det også rikitg å ta denne muligheten, forteller Oscar.

Allerede tirsdag ettermiddag møter han sine nye lagkamerater i Strømmen, før han senere denne uken kommer tilbake for å rydde ut av «kontoret» og si farvel til gamle kolleger.

- Det føles litt surrealistisk og rart. Jeg har gått i korridorene og gangene her i mange år nå, kan veien hit hjemmefra i blinde, så det vil være kjemperart. Jeg kommer alltid tilbake for å se kamper fra tribunen, men det blir veldig rart å ikke være en del av hverdagen her lenger.

- Det er ikke bare spillere, men også trenere og støtteapparat som har vært her i mange år som jeg gruer meg litt til å ta farvel med. Det blir kjemperart, og noe jeg kommer til å savne.

DSC05263_@QwertyAS.jpg
Jannson (blå vest t.h.), tar senere denne uken farvel med sine lagkamerater i FFK. (Foto: Qwerty AS).

- Solid representant

Sportssjef Joacim Heier hyller Jansson for innsatsen i tiden som FFK-spiller, og skryter av veien han har gått for å bli en del av klubbens A-lag.

- Han har alltid vært en solid representant for FFK. Oscar har gått den ideelle veien fra samarbeidsklubb, via bylag og utviklingsavdelingen, så opp på A-laget vårt. Nå går turen videre til en sentral rolle i Strømmen sitt opprykksjagende mannskap, sier Heier og legger til:

- Vi takker Oscar for innsatsen i FFK og ønsker han lykke til med nye utfordringer på fotballbanen, og masteroppgave i psykologi.

Lykke til i Oslo, Oscar!