Blir hovedtrener på permanent basis

Siden midten av juli har Andreas Hagen hatt rollen som midlertidig hovedtrener i Fredrikstad Fotballklubb. Nå er det klart at stillingen er hans på permanent basis. (Foto: Qwerty AS)

Annonse:

Da klubben i sommer trengte en midlertidig hovedtrener, tok Andreas Hagen utfordringen på strak arm.

Tre måneder senere, etter 1,7 i poengsnitt på ti Eliteseriekamper og en semifinalebillett i NM i boks, blir det offentlig at Hagen har skrevet under på en kontrakt som gjør han til klubbens hovedtrener ut 2027.

Andreas Hagen har signert under på en kontrakt som gjør han til FFKs hovedtrener ut 2027. (Foto: Qwerty AS)

- Har brukt nødvendig tid

Styreleder i Fredrikstad Fotballklubb, Jostein Lunde, er sikker på at klubben har falt ned på riktig kandidat. Han forteller at klubben har brukt tid på å vurdere andre kandidater samtidig som man har blitt bedre kjent med Andreas Hagen som hovedtrener.

- Fra 15. juli har styret valgt å bruke nødvendig tid på en slik viktig beslutning. Tiden har blitt benyttet til å bli bedre kjent med Andreas sine lederegenskaper, men også til å vurdere andre kandidater, forteller Lunde.

Etter nesten tre måneder har styret og klubbens ledelse konkludert med at Andreas Hagen er riktig mann til å videreutvikle toppfotballkulturen i FFK.

- Når vi har havnet på vår beslutning med Andreas er det fordi vi er trygge på at hans fagkompetanse og lederegenskaper er de rette for å opprettholde og videreutvikle toppfotballkulturen og identiteten som har blitt utviklet siden 2023.

- Samtidig er vi opptatt av at FFK, som en sterk organisasjon med mange kompetente mennesker, må og skal bidra til å «spille» Andreas god i sin nye rolle. Vi ser derfor fram til å bidra til å ta nye kvantesprang i vår utvikling de kommende sesongene sammen med Andreas og øvrige ansatte, sier styreleder Lunde på vegne av styret i FFK.

Jostein Lunde (t.h) er trygg på at Andreas Hagen er rett mann til å lede FFKs A-lag de neste årene. (Foto: Harry Johannson)

- Skyldte FFK, Fredrikstad og Hagen en grundig prosess

Sportslig leder Joacim Heier kan, i likhet med styreleder Lunde, fortelle om en grundig prosess fra klubbens side, og at klubben er sikre på at Hagen er det beste alternativet for klubben.

- Andreas var fra start en av de fremste kandidatene, samtidig som vi skyldte FFK, Fredrikstad og ikke minst Andreas selv, at vi gjorde en grundig prosess før vi konkluderte, forteller Heier og legger til:

- Vi skulle ikke velge Andreas fordi det var det enkle alternativet, men fordi han var den beste kandidaten. Siden han overtok har Andreas prestert akkurat som forventet, meget solid. En fagmann til fingerspissene, ekstremt dedikert og en dyktig leder av mennesker. Han er fortsatt bare er i startgropen av karrieren og vil bare bli dyktigere i årene som kommer.

FFKs sportssjef Joacim Heier mener det var viktig og riktig av klubben å gjøre en grundig prosess i forkant av den permanente treneransettelsen. (Foto: Thomas Andersen / NTB)

Tidligere FFK-spiller

Hagen har en fortid som spiller, der han fra 2019 til sommeren 2020 spilte i FFK. Som trener har han vært assistenten til Arne Sandstø i Jerv fra sommeren 2020 og frem til han før 2023-sesonge ble Mikkjal Thomassens assistent i Fredrikstad FK.

I tiden i Jerv var han med på det mirakuløse opprykket til Eliteserien i 2021 og deres sesong i toppen av norsk fotball i 2022. I 2023 var han med på FFKs opprykk, og den til nå imponerende sesongen som nyopprykket lag.

Nå er han hovedtreneren som skal fortsette utviklingen av Fredrikstad Fotballklubb. En jobb sportssjef Joacim Heier er sikker på han kommer til å håndtere godt.

- Den strategiske retningen som ble valgt for FFK høsten 2022 har fungert godt, og fortsettelsen skal gå i samme spor. Denne strategien lå til grunn da vi ansatte hovedtrener sist, og det er det samme nå. Vi har valgt den vi tror etterlever klubbens strategi aller best, forteller Heier og utdyper:

- Andreas har vært sentral i det arbeidet som er gjort rundt a-laget siden starten av 2023, og i den langsiktige ambisjonen om å nå toppen av Norsk fotball mener vi Andreas vil være en dyktig og helt riktig leder av a-lagsteamet og spillertroppen til FFK.