Filip til hovedstaden: - Gått den optimale veien

Kråkerøygutten Filip Stensland sin tid i FFK er over. 19-åringen er klar for spill i 2. divisjon for Oslo-klubben Skeid. (Foto: Harry Johansson)

Annonse:

- Jeg vil takke Fredrikstad for alle de fantastiske årene siden jeg kom hit i 2019, sier Kråkerøygutten Filip Stensland.

Utviklet i klubben

Stensland kom inn i klubben fra Kråkerøy i 2019, og har siden gått hele utviklingsløpet gjennom Bylag og de forskjellige lagene i FFKs utviklingsavdeling før han tok steget opp i A-stallen.

I 2022 fikk han sin debut for A-laget i en NM-kamp mot Råde. Noen måneder senere fikk han sin første opptreden i OBOS-ligaen hjemme mot Åsane, og flere opptredener i 2022-sesongen fulgte.

Filip Stensland i aksjon mot Åsane i 2022.

- Å være en del av A-laget de siste to årene har vært veldig gøy, med både utfordringer og minner som jeg vil ta med meg videre, forteller han.

Utlånt til Kvik Halden

I forkant av 2023-sesongen gikk midtbanespilleren på utlån til Kvik Halden i 2. divisjon. For haldenserne ble det rikelig med spilletid og erfaring.

Til sammen ble det 25 obligatoriske seniorkamper for Stensland i Kvik før han returnerte tilbake til Fredrikstad foran denne sesongen. I år har Stensland vært inkludert i noen tropper til Eliteseriekamper, men ikke kommet på banen. Den eneste A-lagsopptreden i 2024 kom i Cup-kampen mot Drøbak/Frogn i april.

Stensland ser Kjelsrud Johansen sette inn 1-0 borte mot Drøbak/Frogn i NM tidligere i år. (Foto: Harry Johansson)

Spill og studier i Oslo

Nå venter en ny tilværelse i hovedstaden for 19-åringen, som fyller 20 år på lørdag. Stensland har signert under for Skeid, som spiller i 2. divisjon.

- Å forlate klubben har vært en tøff avgjørelse for meg, men jeg føler at dette er det riktige steget i min karriere akkurat nå, sier Stensland og fortsetter:

- Jeg ser frem til nye utfordringer og muligheter i Skeid, og jeg er spent på hva fremtiden vil bringe.

Etter halvspilt sesong ligger laget fra Nordre Åsen på førsteplass, og ligger godt an til å rykke opp til OBOS-ligaen.

(Foto: Fredrik Varfjell / NTB)

- Tusen takk til alle lagkamerater, trenere, supportere og alle andre rundt klubben for støtten, avslutter 19-åringen.

«Gått den optimale veien»

Joacim Heier, sportssjef i FFK, skryter av utviklingen Filip har hatt, og veien han har gått fra lokal breddeklubb hele veien til A-laget til FFK.

- Filip har gått den optimale veien fra lokal breddeklubb, via utviklingsavdeling og til a-laget. Nå var det et riktig tidspunkt for å ta steget ut slik at han kan fortsette utviklingen sin som en sentral førstelagsspiller i et godt lag, forteller sportssjefen og fortsetter:

- Skeid har sikret seg en veldig spennende spiller, med et stort potensial, som vi gleder oss til å følge med på i årene fremover. Masse lykke til Filip!

Lykke til i Skeid, Filip!