Flyttes opp i A-stallen: - Fremragende utvikling

Kråkerøygutten Elias Johnsson Solberg (i midten) har tatt store steg, og flyttes nå permanent opp i A-stallen. (Foto: Qwerty AS)

Annonse:

- Det var veldig kult å få beskjeden. Jeg har vært rundt A-laget siden januar, så jeg kjenner litt til opplegget. Så det er veldig gøy å få beskjeden om at man har gjort ting riktig og får bli en fast del av A-laget, sier 16-åringen rett etter han har fått beskjeden om at han blir flyttet opp som en permanent del av FFKs A-lagstropp.

Midtbanespilleren fra Kråkerøy har gått gradene gjennom både bylag og FFKs utviklingsavdeling. Nå tar han altså det neste steget opp og blir en fast del av A-laget til FFK.

- Elias har hatt en fremragende utvikling og har vist frem potensialet sitt på senior-nivå, både med flere gode rekruttkamper som 15-åring i fjor, og med flere gode prestasjoner for A-laget i år, forteller sportssjef Joacim Heier, og legger til:

- Derfor er det også helt naturlig at han nå flyttes permanent opp i A-stallen.

Solberg blir hyllet av lagkameratene sine etter at han scoret i sin debut. (Foto: Harry Johansson)

Debutert i både NM og Eliteserien

2008-årgangen, som fylte 16 år da han i vinter var med i troppen som reiste på treningsleir til Portugal, kommer fra en bred idrettsfamilie. Både mor og far har toppidrettsbakgrunn, storesøster spiller elitehåndball og tvillingbror, Jesper, som ofte trener med A-laget.

Elias fikk sin A-lagsdebut i NM i vår, da han ble byttet inn mot Drøbak/Frogn. Debuten kunne knapt gått bedre da han etter fem minutter på banen scoret. Noen uker senere kom også Eliteseriedebuten, da han ble byttet inn på tampen av 16. mai-kampen mot Strømsgodset.

Det var veldig kult å debutere. Selvfølgelig gøy i NM med scoring og debut, men det var noe helt spesielt i Eliteserien foran 12 000 mennesker, forteller den ambisiøse unggutten, og legger til:

- Målsettingene mine for høsten blir å utvikle meg enda mer på treningene, og kanskje få seg noen flere innhopp etterhvert. Men først og fremst handler det om å forbedre seg hver trening og lære å ta nivået, forteller Solberg.

Elias sin debut-scoring for FFK

Regelmessig på landslaget

Det er ikke bare for klubblag Solberg har bemerket seg. Unggutten, som har kontrakt med FFK ut 2026, har vært et fast inventar på landslagssamlinger for 2008-årgangen. Han står oppført med åtte aldersbestemte landskamper – to på G15 i 2023 og seks på G16 i år.

Joacim Heier hyller utviklingen og potensialet som Elias har, og gleder seg til å være med og jobbe for at spilleren fortsetter å utvikle seg.

- Elias kan nå langt, det har han alle forutsetninger til, men det er en lang vei igjen og masse arbeid som skal legges ned før han har nådd potensialet sitt. Vi gleder oss til å være der med han hele veien, avslutter sportssjefen.