Mikkjal Thomassen forlater FFK

Hovedtrener Mikkjal Thomassen har takket ja til en annen klubb, og forlater med det sin stilling som hovedtrener i Fredrikstad Fotballklubb. (Foto: Qwerty AS)

Annonse:

Den færøyske 48-åringen kom til FFK fra KI Klaksvik etter 2022-sesongen, og ledet FFK gjennom opprykksesongen i 2023 og frem til nå. Totalt ble det 44 seriekamper og 7 NM-kamper.

Kjære alle dere som er så glad i Fredrikstad Fotballklub, det er med en svær grad av takknemlighet og ydmykhet at jeg nå går fra å være FFK-trener til å bli FFK-supporter. Jeg har fått gleden av å være med på en del av denne flotte klubbens reise, og har nytt hvert sekund sammen med dere alle, forteller Thomassen og fortsetter:

- Tusen takk til en svært dyktig ledelse som sammen med de ansatte i klubben ubetinget har "backet" meg opp i tykt og tynt, og som har lagt til rette for at vi kunne lykkes som klubb. Tusen takk til et meget kompetent støtteapparat som har dedikert seg til at klubben skulle lykkes. Tusen takk til en spillerstall som har vært lojal ut over alle grenser mot hverandre og klubben.

- Til Plankehaugen og alle FFK supportere, takk for reisen, tilliten og kjærligheten. Jeg er dere uendelig takknemmelig. Klubben er i gode hender. Følg drømmen, avslutter Mikkjal Thomassen.

NM - FFK - Rosenborg #65_@QwertyAS.jpg
Mikkjal Thomassen takker for seg. (Foto: Qwerty AS)

- Levert på en stor bestilling

Sportssjef Joacim Heier takker Thomassen for bidragene hans til FFK de siste årene, og ønsker den færøyske treneren lykke til i ny klubb.

- Det er sjeldent man tar så ukjente, men likevel så sikre beslutninger, som da vi ansatte Mikkjal. Vi fikk en hovedtrener som har bidratt med å realisere den treningskulturen og den standarden vi ønsket at FFK skulle stå for, forteller Heier og legger til:

- Mikkjal har levert på en stor bestilling og vært en sentral bidragsyter til den gode utviklingen FFK har hatt de siste årene. Tusen takk arbeidet i FFK, hell og lykke til deg og familien i fortsettelsen, Mikkjal!

Heier.png
Joachim Heier takker Thomassen for hans bidrag i FFK. (Foto: NTB)

Det kan foreløpig ikke offentliggjøres hvilken klubb FFK og Thomassen er enige med, da det gjenstår noen formaliteter mellom klubbene.

Planen klar for veien videre

Assistenttrener Andreas Hagen tar nå over som midlertidig hovedtrener i FFK, sammen med et team bestående av to fotballtrenere, to fysiske trenere, keepertrener og to ressurser i det medisinske apparatet.

A. Hagen.jpg
Andreas Hagen tar over som midlertidig hovedtrener.

Hagen har vært assistenttrener i FFK siden desember 2022, og har bidratt sterkt gjennom opprykksesongen og Eliteseriecomebacket. Hagen har også en fortid fra FK Jerv som assistenttrener i både Eliteserien og OBOS-ligaen.

- Andreas Hagen overtar ledelsen av vårt solide og kompetente trener- og støtteapparat. Andreas er en viktig brikke i utviklingen til FFK det siste halvannet året, og et naturlig valg som hovedtrener i den overgangsperioden som står foran oss nå, forteller Heier og legger til:

- Han og teamet kommer til å opprettholde og videreutvikle den kulturen og standarden som er innarbeidet. FFKs ambisjoner er store, og det skal de fortsette å være. Vi har langt igjen før potensialet er nådd.

- Prosessen i gang

Heier forteller samtidig at prosessen med å ansette en permanent hovedtrener er i gang.

- Prosessen med å ansette den neste permanente hovedtreneren i FFK starter med en gang, og som ved forrige ansettelse skal det gjøres grundig, tålmodig og med klubbens planverk og strategi som grunnlag, avslutter Heier.

For ytterligere kommentarer, kontakt sportssjef Joacim Heier, e-post: [email protected], telefon: 48 13 09 10.