Neste stopp: Briskeby

Briskeby er neste Eliteseriestadion som får besøk av Fredrikstad Fotballklubb. I morgen, søndag, er det HamKam vi skal hamle opp med om tre poeng. (Foto: NTB)

Annonse:

HamKam er motstander i det som blir vår femtende seriekamp i årets Eliteserie.

Fått opp dampen

Morgendagens verter fikk en blytung start på sesongen, men har i det siste fått opp dampen. Etter kun fire poeng og null seiere på de første åtte kampene, har Hamarkameratene sanket inn 13 poeng på de siste syv kampene. Det har ført dem til en niendeplass på tabellen med 17 poeng.

På deres tre kamper etter sommerpausen har HamKam gått ubeseiret av banen, og har tatt med seg syv av ni mulige poeng.

Møttes i preseason

Dette blir årets første tellende møte mot HamKam, men ikke årets første møte. Vi spilte mot «Kamma» under sesongoppkjøringen. Den gang tegnet Philip Aukland, Maï Traoré, Sondre Sørløkk og Ludvig Begby seg på scoringslisten i en kamp som endte 4-0 i vår favør.

Treningskamp - HamKam - FFK (14 of 34).jpg
Maï Traoré gratuleres etter å ha scoret i treningskampen mot HamKam tidligere i år. Kampen endte 4-0.

Hagen leder laget

Etter at det mandag ble klart at Mikkjal Thomassen forlater sin stilling som hovedtrener i Fredrikstad Fotballklubb, ble det også klart at Andreas Hagen tar over ledelsen av laget på midlertidig basis.

Hagen kom til Fredrikstad før 2023-sesongen, og var assistenttrener gjennom hele opprykkssesongen og gjennom de første 14 kampene av FFKs Eliteserie-comeback. I morgen leder han sin første kamp.

Debut for Eid?

Overgangsvinduet åpnet 17. juli, og vi har allerede rukket å hente to nye spillere til klubben. Fallou Fall ble sommerens første signering (lån fra Stade de Reims), mens Daniel Eid (permanent fra Norrköping) signerte tidligere denne uken.

Fall er ikke tilgjengelig til HamKam-kampen grunnet en liten, ikke langvarig, skade. En som er aktuell for en kamptroppen er Daniel Eid. Den nysignerte høyrebacken kan få sin første opptreden i FFK-drakten. Aktuell for kamptroppen er også Jeppe Kjær, som er tilbake fra skade og har trent godt denne uken.

I likhet med Kjær har Joánnes Bjartalid vært lenge ute med skade, men også Joánnes har intensivert treningen denne uken. Den færøyske spissen nærmer seg med stormskritt å være tilgjengelig for spill.

DSC08462_@QwertyAS.jpg
Får vi se Bjartalid i troppen mot HamKam? (Foto: Qwerty AS)

Snytt for oppgjør mot gamle lagkamerater

Morten Bjørlo tilbragte 2021 og 2022 i Hamar, i tillegg til høstsesongen 2023, før han signerte for oss i februar i år.

NTB_UCWoW1C23vQ.jpg
Morten Bjørlo i aksjon for HamKam i fjor høst. (Foto: NTB)

Gjensyn med tidligere lagkamerater blir det dog ikke, da midtbanespilleren soner den siste kampen av hans karantene etter det røde kortet mot Kristiansund.

Rosenborg hjemme i neste

Etter søndag venter det en periode der vi skal spille fire hjemmekamper på rad. Først i rekken er Rosenborg, et lag vi har spilt to ekstremt jevne og spennende kamper mot allerede i år.

Først slo vi de ut av NM på overtid takket være en kanon fra Oscar Aga, før vi på Lerkendal utlignet langt ut på overtiden etter en heading som faller under kategorien «Kjelsrud-spesial».

NM - FFK - Rosenborg #54_@QwertyAS.jpg
Oscar Aga banket inn seiersmålet på overtid da vi slo RBK ut av NM tidligere i år. (Foto: Qwerty AS)

Det kan virke som at publikum gleder seg til en ny og spennende kamp mot trønderne, for det er god fart i forhåndssalget av billetter. 6000 solgte er passert, og vi nærmer oss 6500. Det estimeres at det kommer 10 500 personer på kampen som spilles lørdag 27. juli på Fredrikstad Stadion.

Instagram Post.png