Sent tap i Haugesund

Det var en tett og jevn kamp i Haugesund, men en sen scoring av Troy Nyhammer sørget for et surt FFK-tap. (Foto: NTB)

Annonse:

Øynene var rettet mot Haugesund Sparebank Arena, og oppgjøret mellom FK Haugesund og vårt Fredrikstad FK.

Oppgjøret i den vestlandske vinden var det andre på kort tid mellom lagene, og mens vi håpet på en kopi av utfallet fra forrige oppgjør, var hjemmelaget innstilt på å revansjere overtidstapet fra forrige uke.

Fire endringer

I lagoppstillingen til dagens kamp gjorde Andreas Hagen & co. fire endringer.

Brage Skaret, Brandur Handriksson, Fallou Fall og Maï Traoré startet alle på benken i forrige seriekamp, men mot FKH var alle fire å se i aksjon fra første fløyteblås.

Tidlige dødballmuligheter

På banen ble det farlig allerede etter 40 sekunder. Vi vant en corner, som Handriksson slo hardt inn mot første stolpe. Stray Molde forlenget den mot farlig område, men FKH fikk klarert før det ble skikkelig farlig.

Tre minutter senere vant Henriksson et frispark i innleggsposisjon. Midtbanespilleren slo den selv inn, og etter en stuss i boksen havnet Daniel Eid og FKH-keeper Egil Selvik i duell om ballen som hang høyt i luften. Selvik glapp først ballen, men plukket den raskt opp igjen.

Etter tolv minutter kom hjemmelagets første mulighet. Sondre Liseth fikk en skuddmulighet fra omtrent 16 meter, men skuddet hadde Jonathan Fischer null problemer med å holde i fast grep.

Jonathan Fischer hadde ingen vanskeligheter med å holde Sondre Liseths skudd i fast grep. (Foto: Jan Kåre Ness / NTB)

Annullert scoring

Etter 18 minutter trodde bortefeltet på Haugesund Sparebank Arena at de nettopp hadde vært vitne til Henrik Skogvolds første mål for Fredrikstad.

Nysigneringen kranglet ballen inn i nettet etter et langt innkast, men linjemannen vinket for offside, som etter en kort VAR-sjekk viste seg å være korrekt, så vidt.

Sørløkk nære

Resten av omgangen var preget av to godt strukturerte fotballag, og hverken av lagene klarte å sette det andre på skikkelig prøve.

Haugesunds Mathias Dahl Sauer testet skuddfoten fra distanse, og selv om skuddet var hardt og godt plassert, hadde Fischer grei kontroll og fikk slått den vekk fra farlig område.

Rett før pausen var Sondre Sørløkk veldig nære scoring. Trønderen stusset et innlegg fra Maxwell Woledzi mot lengste stolpe, men måtte se headingen snike seg like utenfor, og lagene gikk til hvilen med samme resultat som da kampen ble blåst i gang. 0-0.

Se muligheten under. (Høydepunkter blir tilgjengelig 2 timer etter kampslutt).

Blåste for straffe

Etter hvilen var det hjemmelaget som kom best i gang. Etter omtrent ett minutt kom Sebastian Tounekti fri langs venstrekanten, men skuddet gikk noen meter over mål.

Også Sory Diarra kom til skuddmulighet rett etter hvilen, men Brage Skaret hang på som en klegg og presset Diarra hardt nok til at skuddet ble ufarlig.

Med færre enn ti minutter av 2. omgang spilt trodde de fremmøtte på bortefeltet at Skogvold hadde ordnet oss et straffespark.

Dommer Tore Hansen pekte på straffemerket da Skogvold ble felt i det han rundet keeper, men linjedommer var opp med flagget og vinket for offside.

FKH-keeper Egil Selvik felte Henrik Skogvold, men det ble avblåst for offside. (Foto: Jan Kåre Ness / NTB)

To dobbeltbytter

Etter en time gjorde Andreas Hagen sine første grep fra sidelinjen. Brandur Hendriksson og Henrik Skogvold gikk av, mens Morten Bjørlo og Henrik Kjelsrud Johansen kom inn.

Ti minutter senere ble det gjort et nytt dobbeltbytte. Patrick Metcalfe erstattet Sondre Sørløkk som hadde løpt seg tom, mens Jeppe Kjør kom inn for Maï Traoré.

Henrik Kjelsrud Johansen fikk en halvtime på banen mot sin gamleklubb. (Foto: Jan Kåre Ness / NTB)

Ti minutter før slutt kom vårt siste bytte. Simen Rafn kom inn for Daniel Eid.

Sen scoring

Mens det nærmet seg slutt, og så ut til å ende med en målløs poengdeling i Haugesund sang ballen i nettet. Uheldigvis for oss, bak Jonathan Fischer.

FKH-innbytter Troy Nyhammer banket til med venstre, og kunne se ballen fly opp i Fischers høyre kryss. 1-0 hjemmelaget og det så ut til å gå mot surt bortetap for oss og våre fans.

Se scoringen i videoen under

Kjelsrud nære

Mens vi jaget utligning vartet Egil Selvik i FKH-buret opp med en kjemperedning. Kjelsrud Johansen vant en duell i boksen og headet ballen mot lengste stolpe. Selvik slang seg så lang han var, og fikk hindret scoring.

Nærmere 1-1 kom vi aldri, og hjemmelaget fikk gleden av å feire tre poeng, mens vi tar turen hjem for å starte forberedelsene til neste kamp.

Odd på Stadion om 6 dager

Nå venter en kveld i Haugesund for FFK, før vi mandag morgen er tilbake i Fredrikstad for å restituere og starte forberedelsene til den siste seriekampen før landslagspausen.

Lørdag 31. august er det Odds Ballklubb som kommer på besøk til Plankebyen og Fredrikstad Stadion. La oss gå inn i landslagspausen med et smell! Kjøp billett, spre ordet og støtt guttane mot Odd!

KJØP BILLETT