Til hovedstaden for kvartfinale

Neste hinder på veien til Ullevaal er Eliteserie-klare Vålerenga i morgen kveld på Intility Arena. (Foto: Qwerty AS)

Annonse:

Fredrikstad Fotballklubbs cup-eventyr lever i beste velgående, og i morgen kveld skal vi spille årets femte runde av NM, også kjent som kvartfinale. Laget som står mellom oss og en plass i semifinalen er Vålerenga.

Det er fortsatt noen få bortebilletter igjen. Sitteplasser kjøpes herStåplasser kjøpes her. Det tillates ikke FFK-effekter på noen andre felt enn bortetribunen.

Storinnrykk i hovedstaden

Interessen rundt denne kampen har vært enorm fra begge sider. Det er solgt omtrent 12 000 billetter totalt til kampen, og opp mot 4000 av dem er bortebilletter. Med mange folk på og rundt stadion er det greit å få med seg litt praktisk info før man reiser.

Sikret opprykk onsdag

Vålerenga har i hele år surfet gjennom OBOS-ligaen, og det har lenge kun vært et spørsmål om når opprykket blir sikret, og det ble sikret for kun noen få dager siden.

Da Vålerenga møtte Mjøndalen på onsdag, kunne de med seier sikre opprykket til Eliteserien 2025. Hovedstadslaget leverte varene og slo bruntrøyene 4-2, og dermed venter to oppgjør mot Vålerenga i Eliteserien neste år.

Veien til kvartfinalen

Årets cupeventyr startet på Seiersten Stadion i Drøbak, da vi tok oss komfortabelt gjennom 1. runde og slo Drøbak/Frogn 10-0.

Elias Solberg debuterte og scorte mot Drøbak/Frogn i årets første cupkamp. (Foto: Harry Johansson)

Neste hinder ble 2. divisjonslaget EIK Tønsberg. Ikke heller laget fra Tønsberg klarte å stoppe de rødhvite, og etter 90 spilte minutter sto det 2-5 på resultattavlen og FFK var videre til tredje runde.

Det ble jubel også etter 2. runde borte mot EIK Tønsberg. (Foto: Harry Johansson)

I den tredje runden kom årets første, og hittil eneste, hjemmekamp i NM. Vi trakk Rosenborg hjemme, og kampen ble spilt på arbeidernes dag. En jevn kamp så lenge ut til å ende i ekstraomganger, men på overtid dukket Rosenborg-eiendommen Oscar Aga opp og banket inn 1-0 til laget han er på utlån hos, FFK.

Oscar Aga senket Rosenborg på overtid i 3. runde. (Foto: Qwerty AS)

4. runde ba på en tur til Toten. OBOS-ligalaget Raufoss var vertskap, og ga oss en hard kamp. Daværende Raufoss-spiller Torjus Engebakken vartet opp med et praktfullt mål for hjemmelaget, men det var til slutt vi som gikk seirende ut med 3-2 og en kvartfinalebillett i bagasjen.

Patrick Metcalfe og Torjus Engebakken i duell under 4. runde Nammo Stadion. FFK vant kampen 3-2, og i dag er disse to lagkamerater. (Foto: NTB)

Vålerengas vei

Morgendagens hjemmelag sin vei til kvartfinalen startet med en 3-0-seier mot Union Carl Berner, før de i neste runde dunket ut Oppsal med sifrene 4-0.

Vålerenga har slått to Eliteserielag på veien til kvartfinalen. (Foto: NTB)

I de to neste rundene ventet Eliteseriemotstand for Enga. Tromsø ble beseiret 1-0 på Intility i 3. runde, mens de trengte straffesparkkonkurranse for å ta seg forbi HamKam i 4. runde.

Stabæk eller KFUM venter

Vinneren mellom oss og Enga møter vinneren av Stabæk og KFUM i semifinalen. Den kvartfinalen spilles tidligere på dagen i morgen, i Stabæk. Derom vi tar oss videre får vi hjemmekamp hvis KFUM vinner, og bortekamp hvis Stabæk vinner.

De øvrige lagene i kvartfinalene er Lillestrøm som møter Molde på hjemmebane i morgen, og Sandnes Ulf som tar i mot Levanger i kveld.

Rekordforsøk etter landslagspausen

Etter cupkampen på Intility er det to uker til neste FFK-kamp. Da møter vi Lillestrøm på hjemmebane, en kamp der vi mobiliserer for å fylle stadion med 13 000 supportere, og dermed sette ny publikumsrekord på Fredrikstad Stadion.

Vi har passert 7000 solgte billetter, og nærmer oss stadig 8000. Det er fortsatt over to uker til kampen, men allikevel har billettene blitt revet bort i radig hastighet. Ingen grunn til å vente, sikre deg plass før det er for sent!

KJØP BILLETT